Leul de Oraş
Baieti buni nare noroc da nici femeile nu e oameni
RSS
  • Home Page Home
  • Atentie!
  • Dume

Bine, rău, Kant şi Einstein

Conceptii, Serios Add comments

*** Ăsta e un blog mai cu şpil, de mult n-am mai scris aşa ceva. E o postare despre bine si rău, despre idei venit aseara în Max, în urma câtorva sute de Jack şi a unei discuţii cu o femeie foarte inteligentă. ***

Multi indivizi spun că binele şi răul nu există. Nu ştiu câţi aduc si argumente în acest sens, însă iata o teorie a mea, legată de acest fapt.

După cum Einstein spunea, totul este relativ, aşadar un set de consecinţe, raportat la un anumit sistem de referinţă poate fi considerat nefavorabil, însa luând în considerare şi alte unghiuri de abordare, putem sesiza, uneori cu stupoare chiar, că acele consecinţe pot fi si benefice.

Spre exemplu, când o persoană are un eşec profesional care nu îi permite să activeze într-un anume domeniu, pentru el, ca individ este un eveniment, in primul rând neintentionat, eronat in cursul firesc al lucrurilor, dar şi neplăcut. Ăsta este considerat a fi răul. Desigur, poate fi considerat un lucru bun, schimbând prisma prin care privim lucrurile.

Aşadar, ca să vulgarizez un pic teoria, atunci când cineva pică examenul de la şcoala de şoferi pentru el este un lucru “rău”, însă faptul că nu chiar oricine poate avea carnet de sofer este un lucru bun, pentru pietoni şi pentru ceilalţi participanţi la trafic.

Probabil că unii dintre voi acum se gândesc la expresia “Tot răul spre bine”, iar alţii vor spune că nu am făcut altceva decât să argumentez că nu există răul pur. Deci oarecum am ramas cu binele. Dar binele există?

Ei bine, eu cred că nu, argumentele mele ţinând de imperativul lui Kant. Acest principiu kantian se rezumă la faptul că atunci când o noţiune este definită în funcţie de o alta, se crează o interdependenţă. Aşadar, dacă una dintre ele dispare, va dispărea şi cealaltă. Logica aceste afirmaţii este una facilă – ca exemplu, dacă nimeni de pe planeta asta nu ar mai minţi, atunci s-ar pierde şi noţiunea de adevăr.

În concluzie, dacă nimic nu este cu adevărat rău, atunci nimic nu poate fi cu adevărat bun, întrucăt nu o putem defini pe una fără cealaltă. Ce este binele? Ce este răul? Sunt doar nişte perspective. Totul este relativ.

Posturi similare:

  • Trei mii de euro
  • Avantaje, beneficii
  • Autodistrugerea, scopul vieţii
  • Însurătoare
  • Muştaru meu sare coarda
  • Drept Îndrăgostit
  • Luat de Influenta
  • Dupa noi – Potopul
  • Asupra igienei medievale
  • Crizmăs Speşăl!

July 20th, 2008  
Tags: bine, Conceptii, Einstein, Kant, rau, Serios

35 Responses to “Bine, rău, Kant şi Einstein”

  1. GreenGirl
    July 20th, 2008 at 3:03 pm

    Nice one, smart one:) Stiam ca ai in tine toate notiunile si conceptele astea, dar asteptam sa le enunti:) Dar btw DOOMy, mi-ai dat ignore:)? Ceea ce probabil este pe jumatate bun, pe jumatate rau, nu:)?


  2. krossfire
    July 20th, 2008 at 3:23 pm

    Cu scoala de soferi m-ai atins unde ma doare. Nu ma mai joc. Nu am picat inca examenul dar presimt ca se va intampla ”un lucru rau’ in curand (dar ca pe viitor acel lucru ”rau” se va transmite pietonilor).


  3. irim
    July 20th, 2008 at 3:25 pm

    indeed .. nu exista bine si rau absolut.. si oricine care se gandeste putin mai mult la asta o sa fie de acord..


  4. Rin Tin Tin
    July 20th, 2008 at 4:06 pm

    Mmm, totul este relativ, chiar si faptul ca totul e relativ. Nu?

    Mergand mai departe, asta iti certifica existenta unor chestii absolute, iar daca vorbesti de rau, te rog sa te gandesti si la raul impur, daca tot l-ai pomenit pe cel pur. Iar daca faci asta, te rog sa observi ca istoria omenirii e marcata de rau, in deplinatatea ei.
    Si tot asa.. :)


  5. Leul de Oras
    July 20th, 2008 at 4:26 pm

    @Green: esti perspicace ;)
    @Kross: Pai, pune mana si invata :P
    @Rin: relativitatea e singura chestie stabila si non-relativa. Ca daca si ea ar fi relativa atunci nu ar mai fi relativitate. :D


  6. Rin Tin Tin
    July 20th, 2008 at 4:27 pm

    cam contradictoriu, monsieur:)


  7. Leul de Oras
    July 20th, 2008 at 4:29 pm

    Pai, daca relativitatea ar fi relativa, atunci totul ar fi relativ relativ, adica uneori ar putea sa nu fie relativ, asadar nu totul ar mai fi relativ. :D Tadaaaa :P


  8. Rin Tin Tin
    July 20th, 2008 at 4:35 pm

    pai da, si cam asa si e:) totul e relativ-relativ, si prin urmare nu totul e relativ. Las’ ca vezi tu mai incolo:P
    Tadaaaa :D


  9. Leul de Oras
    July 20th, 2008 at 4:37 pm

    Ar trebui sa-mi fie frica? (:| :) ))


  10. Rin Tin Tin
    July 20th, 2008 at 4:39 pm

    frica e relativa:P


  11. oana
    July 20th, 2008 at 4:40 pm

    Ah, de cand zic eu asta 8-|. E reconfortant, oarecum, sa stii chestia asta si sa nu astepti niciodata sa ai parte doar de bine, ci sa stai cu felinarele aprinse. Dar ma gandeam ca totusi, nu tot raul e spre bine si imi vin o mie de exemple in cap in momentul asta. Cum ar fi, psihopatul care macelareste cu nonsalanta o duduie intr-o seara frumoasa de mai. Nah! zic si eu. Spre binele cui e? Al lui probably, placerea imediata, hedonism bla bla dar asta e “doctrina pentru porci” asa cum spunea Nitzsche (nah ca o dau si eu in filozofii :P ). So, depinde cum se pune problema. Pana una alta, eu zic ca nu relativitatea asta e cea mai importanta, ci faptul ca in fond, are o esenta si acea esenta e fie raul, fie binele, asa relative cum sunt. Ideea trebuia sa plece de undeva, nu?

    Umila mea parere :P


  12. Leul de Oras
    July 20th, 2008 at 4:44 pm

    Cazuist sau jansenist putem discuta 10 ani despre bine si rau, eu am luat-o asa, ca sa scurtez :P

    Oricum, daca vrei sa extrapolam pe cazul tau, daca mama lui Hitler ar fi fost macelarita intr-un gang apare brusc latura pozitiva. Nu se stie ce lucru naspa ar fi putut sa faca femeia aia, daca nu era macelarita, poate ca peste 2 ani ar fi deceptionat barbati in dragoste, stiu eu =))


  13. Rin Tin Tin
    July 20th, 2008 at 4:50 pm

    pardon, daca mama lui hitler ar fi fost macelarita intr-un gang probabil germania avea un tiran de 10 ori mai rau. aici putem extrapola si vorbi despre predestinare si bine si rau. de fapt nici nu poti scoate din discutie predestinarea atunci cand vorbesti despre bine si rau:P ca sa lungim.


  14. Anthea
    July 20th, 2008 at 7:51 pm

    Aprob pozitiv :D detalii cand oi avea un pic de timp, da’ am citit tot ce-ai scris, sa stii.


  15. Leul de Oras
    July 20th, 2008 at 8:22 pm

    @Rin:

    Crezi ca faptul ca erau slabiti de razboi, infranti si ca isi pierdusera ultimu dram de mandrie la Versailles cerea un tiran?

    Inseamna ca Romania si-l cere pe-al ei de sute de ani. Sau ce ne este predestinat, Mafaldule?


  16. Rin Tin Tin
    July 20th, 2008 at 10:37 pm

    Da, un rau nu vine niciodata singur, nu? Misery loves company :D
    Dar, Leushorule, ai trecut cu vederea un cuvant, mai sus, care e miezul..
    “probabil”
    Tot ce-am facut eu a fost sa pun o problema, nu-s bun la oferit solutii:P Daca ma-ntelegi.


  17. VladM
    July 21st, 2008 at 12:21 am

    Binele si raul sunt intotdeauna relative la un SCOP (explicit sau implicit). Binele si raul nu EXISTA (ca obiecte sau ca fenomene) sunt doar trairi subiective care semnalizeaza atingerea acelui SCOP.

    Poti transforma orice ‘rau’ in ‘bine’ daca schimbi scopul. Asta e partea de “reframing” pe care o fac psihologii. Adica poti sa vezi orice esec ca o experienta de invatare. Scopul nu mai este obtinerea succesului, ci dezvoltarea ca persoana. Voila!

    Si pentru ca commentul asta a devenit prea serios: Pârţ! :)


  18. miamiau
    July 21st, 2008 at 12:52 am

    Sunt de acord cu tine ,Leule. Eu nu cred ca exista perfectiune, absolut, bine sau rau pur…toate au legatura intre ele, nu poate exista una fara alta, cum bine ai mentionat. Binele si raul se intrepatrund, nu pot fi complet separate. De cele mai multe ori, un lucru care initial pare a fi rau, se dovedeste a fi fost mai tarziu un rau necesar pentru evitarea altuia mai mare sau pentru a avea o implinire (de exemplu ratarea unei calatorii mult visate, dar in care, daca ne-am fi dus, am fi patit un accident). In tot raul si-un bine. Totul se intampla cu un scop si este relativ.


  19. Leul de Oras
    July 21st, 2008 at 12:50 pm

    @Vlad: faza aia cu reframingu a fost chiar desteapta :D
    @miau: ma bucur ca gandesti la fel :P roar! :D


  20. Raluca
    July 21st, 2008 at 3:53 pm

    Hmmm… din post-ul ăsta ar reieşi, cumva, că legea aia cu 50-50% ştiri bune-rele ar fi o imbecilitate şi trei sferturi… hmmm… poate că ai dreptate, în astă nouă lumină! :D


  21. v. t.
    July 22nd, 2008 at 12:43 am

    corect, totul tine de referinta !

    daca mai includem si ceva subiectivism …
    de vazut documentarul ”the secret” :)


  22. mtz
    July 22nd, 2008 at 1:23 am

    Wee! discutii filosofice….prima observatie
    Toata lumea e de acord…a doua observatie….Niciun crestin cu Bine-Rau, Lumina-Intuneric, Dumnezeu-Diavol? Pacat…no spice… :P
    Nu tot raul e spre bine, nu e in orice rau un bine…nici chiar asa. Sunt lucruri rele care sunt pur si simplu rele si nasoale nu or sa-ti aduca nimic bun. Acum sa dau si eu un exemplu foarte indepartat..cand s-o duce dracu’ Pamantul inghitit de Soare nu mai e nici un rau spre bine.
    Daca vrei sa ai o teorie atotexplicativa adauga pe langa “Totul e relativ”, “Shit happens” si ti-ai rezolvat problemele existentiale. Inca nu m-am hotarat asupra afirmatiei “totul e relativ deci si relativitatea e relativa” dar stiu ca nu da bine ca relativitatea sa fie singurul lucru stabil intr-o lume in care nimic nu e. Bine, o fi…ca mi s-a mai dat in cap cu principii ale fizicii inainte. Puff


  23. caramica
    July 22nd, 2008 at 11:27 am

    @mtz: daca-mi este permis, o sa fiu io (ne)crestinu’ care crede in bine si rau… pentru mai multe detalii, vezi: http://caramica.blogspot.com/2008/07/drumul.html
    @leul: interesant punct de vedere!


  24. Leul de Oras
    July 22nd, 2008 at 9:21 pm

    @mtz: poate ca unii isi doresc sa moara si nu au tupeu sa se sinucida. O moarte din cauze terte ar fi binevenita pt ei. De asemenea, poate ca daca pamantul este distrus acum se evita o eventuala coliziune de peste 2 mil de ani cu alta planeta populata. Deci pt aia e bine. Si asa mai departe…


  25. mtz
    July 22nd, 2008 at 11:47 pm

    :) )) Bravo! Felicitari :D Ai dreptate …nu am mers pana acolo cu rationamentul ..sau debitarea dar da, se poate.
    Sa ne fie cu bucurie si alte alea concertul…asta cui merge.


  26. Leul de Oras
    July 23rd, 2008 at 11:12 am

    Da, da, da :D
    Eu ma duc :D

    METALLICAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!


  27. Ancuta
    July 23rd, 2008 at 12:25 pm

    Duceti-va frate!!!
    Da maine sa nu te aud plangad ca vai ce aglomeratie, imbulzeala, atat la inceput, cat si la sfarsitul spectacolului, caldura asociata cu lipsa unui loc de unde sa iti iei apa… pt n-ai voie sa intrii cu sticle dupa tine… si alte lucruri posibil vatamatoare! Organizare de cacat (ca de cele mai multe ori), sonorizare de cacat, stat in picioare… plus ca intotdeauna e careva care se manifesta de parca nu ar mai fi nimeni in jurul lui de aici… calcat pe picioare, coate in burta, impins (o placere ce mai). Sa nu zici ca nu te-am avertizat… :D Tot timpul se intampla la fel.


  28. Leul de Oras
    July 23rd, 2008 at 1:30 pm

    Sunt un chelios periculos :) ))


  29. Ancuta
    July 23rd, 2008 at 1:59 pm

    Asa! Si?


  30. miamiau
    July 23rd, 2008 at 6:43 pm

    METALLICA!
    pacat ca nu reusesc sa merg…sper ca va fi frumos…in ciuda ploii :)


  31. Anthea
    July 24th, 2008 at 3:54 am

    M-am razgandit, nu mai dau detalii ca nu e nevoie :P Si eu ‘umblu’ dupa principiul asta de ceva ani si nu s-a contrazis pana acum :) Zicea cineva ceva de reframing si zicea bine.
    La capitolul relativitate relativa… pai daca anumite lucruri ar fi relative si altele nu, nu s-ar ajunge tot la ideea ca ele depind de (adica sunt relative la) situatie? Tot la constantza relativitatii se cam ajunge, cum le vad eu :P Dar poate vad eu aiurea… Se pare ca logica juridica dauneaza grav sanatatii psihice … uneori :P


  32. Anthea
    July 24th, 2008 at 4:00 am

    La ultimul concert Metallica din Bucuresti (de fapt nu stiu daca a fost ultimul, parca in 97 a fost) a iesit aiurea rau… Respectuoasa audienta ajunsese sa arunce cu sticlele de plastic pe scena si unii au tintit asa de bine incat Metalicii s-au oprit din cantat si le-au batut obrazul. A fost de toata jena, au zis aia ca nu se mai intorc, si nu pot sa-i condamn. Asa ca ma mir ca s-au mai intors…norocul vostru. Care mergeti, cantati si dati din cap (pleata, care aveti) si pt mine. Mi-e dor sa merg la un concert…


  33. Anthea
    July 24th, 2008 at 5:05 am

    erata: 99 , my bad, ma lasa memoria :P istoria nu e punctul meu forte…mai pune tu esplicatziuni :P


  34. LoRE
    July 26th, 2008 at 7:07 am

    Entry-ul asta e, pentru mine, ca o gura de aer in mijlocul certitudinilor de care sunt inconjurata. Sunt foarte multi oameni care cred cu atata coningere ca ceea ce e bine pentru ei e binele universal, incat nici nu are sens sa iti mai bati capul cu subiectul asta.

    Foarte tare commentul lui Vlad. Ar fi bine daca am avea fiecare cate o strategie de coping care sa ne ajute sa mergem mai departe cand shit happens!


  35. liviu
    January 29th, 2010 at 10:59 pm

    un singur lucru trebe p lumea asta, sa mori in rest totul este relativ, d c atata bine si rau, lumina sau intuneric? sunt chesti care asa trebe sa fie nu poti sa traiesti in viata numa cu binele sau numa cu rau. oricat ar fi d rau trebe sa vina si bine si invers. eu vad binele si raul k o stare d spirit si nu dau vina p ghinion pt k mia mers rau sau p noroc k mai mers bine. pt mine nu exista bine sau rau, noroc sau ghinion, oameni prosti sau oameni destepti. asa vad eu lucrurile si dupa cum spune einstein totul este relavit si este relativ pt k asa este, avand in vedere k nimic nu este imposibil poate doar absurd….. asta este parerea mea


Leave a Reply

  • Recente

    • Mă-sa-n iad
    • Muia din beci
    • Hai să dăm mână cu mână, să-mpuşcăm DJ-ul din comună
    • Top 3 vomă
    • Cum să te dezhipstăreşti
  • Ce-a mai zis lumea

    • krossfire on Mă-sa-n iad
    • Niros on Mă-sa-n iad
    • Sweeper on Mă-sa-n iad
    • Leul de Oras on Mă-sa-n iad
    • fumuldetigara on Mă-sa-n iad
  • Categorii

    • Amuzant
    • Arta
    • Conceptii
    • Desene
    • Dragoste
    • Femei
    • Intrebari
    • Invataminte
    • Manele
    • Miscelanea
    • Moi
    • Munca
    • My Best
    • Orasul
    • Prostie
    • Religie
    • Romania
    • Serios
    • Sex
  • Alte animale

    • Animals in Heat
    • Coke-Addicted Bull
    • Crista, the Magic Unicorn
    • George the Wolf
    • Goriulian
    • Krossfire, Destroyer of Manele
    • Lorena Lupu
    • Love Her Apples
    • Simona Rrr
    • Sweeper
    • Thrystan
  • Arta

    • 115
    • Banksy
    • Boris Vallejo
    • Hajime Sorayama
    • I want your skull
    • Igor Amelkovich
    • Luis Royo
  • Blană-Rachetă!

    • FailBlog
    • I can has cheezburger?
    • Sfânta Caterincă
    • SuperTangas
    • Traficul.org
    • WulffMorgenthaler
  • Bag si aici:

    DeviantArt
  • Analele isteriei

    • January 2012
    • November 2011
    • July 2011
    • June 2011
    • March 2011
    • February 2011
    • January 2011
    • December 2010
    • November 2010
    • October 2010
    • September 2010
    • July 2010
    • June 2010
    • April 2010
    • March 2010
    • February 2010
    • January 2010
    • December 2009
    • November 2009
    • October 2009
    • September 2009
    • August 2009
    • July 2009
    • June 2009
    • May 2009
    • April 2009
    • March 2009
    • February 2009
    • January 2009
    • December 2008
    • November 2008
    • October 2008
    • September 2008
    • August 2008
    • July 2008
    • June 2008
    • May 2008
    • April 2008
    • March 2008
    • February 2008
  • Cuvinte cheie pentru broaşte

    amintiri Amuzant Arta bani barbati bautura Bucuresti cadouri caterinca Conceptii desen draci Dragoste Femei fotbal fotomanipulare funny intamplari Intrebari Invataminte job mancare Manele mass-media miruna Moi Munca muzica nervi nesimtire Orasul penal Prostie proza Religie rock Romania Serios Sex shaorma slujba societate viata vise visuri
  • Wordpress

    Blogul meu ruleaza pe platforma Wordpress. Templateul are la baza Fantastic Flowery, de la isoftwarereviews, editat la nivel de grafica/CSS.
  • Copyright

    Licenţa Creative Commons
    Blog Leul de Oras de Leul de Oras este licenţiat printr-o Licenţă Creative Commons Atribuire-Necomercial-FărăModificări 3.0 Ne-adaptată .
    Bazată pe opera disponibilă la www.leuldeoras.ro/blog.
    Permisii dincolo de aria acestei licente ar putea fi disponibile la www.leuldeoras.ro.
Copyright © 2012 Leul de Oraş Email marketing
XHTML CSS Log in