*** Astăzi am avut o discuţie foarte interesanta cu un coleg de la birou despre cum să îţi bagi pula. E dificil dom’le! Am ajuns să ne contrazicem, iar fiind ştiut că blogul meu e frecventat de intelectuali şi de oameni care îşi bagă pula, am hotărât să vă cer ajutorul. ***
Se dă expresia: „Băga-mi-aş pula!”
Se ştie că “Mi-aş băga pula…” este o formă verbală a condiţional-optativului.
Întreabarea: Este „Băga-mi-aş pula!” o formă cu topică inversă a condiţional-optativului?
Argumente PRO: această forma presupune doar o altă poziţionare a lui “mi-aş”, faţă de verb. Inversiunea este o figură de stil care nu presupune alterarea sensului.
Argumente CONTRA: Condiţional-optativul “cere” un “dacă” fie scris, fie logic, iar exprimarea „Băga-mi-aş pula!” nu este condiţionată de nimic şi are acelaşi sens cu “Să-mi bag pula!”
Hai oameni buni, storceţi-vă creierele şi agăţaţi-le pe sârmă! Este „Băga-mi-aş pula!” un condiţional optativ, au ba?
Home
November 24th, 2008 at 9:34 pm
E sigur condiţional optativ. Problema e că structura lui “băga-mi-aş pula” e folosită şi-n limbaj popular, numai că sensul diferă (aka asta cu pula e mai cu năduf):D
Duce-m-aş în zare să mă duc. (do not comment on the crap verse I just made up)
Pupa-ţi-aş guriţa.
Toate se traduc în “m-aş duce în zare”, “ţi-aş pupa guriţa”. Aşa cum “băga-mi-aş pula” se traduce în “mi-aş băga pula”, numai că mai cu nervi, aşa.
Eventual, un “ce mi-aş băga pulaaa!!”.
I think…
November 24th, 2008 at 9:38 pm
situatia 1: ma plictisesc. ma intreaba cineva ce fac, raspund “sa-mi bag pula…”
=>stare de spirit, idee generala s.a.; nu depinde de ceva. bagarea pulii exista pur si simplu => “sa-mi bag pula”
situatia 2: iar ma enerveaza cine stie ce cretin [care, a se mentiona, chiar are ce pula sa-si bage, nu ca mine], intru pe una dintre cele mai bune prietene ale mele zicandu-i “baga-mi-as pulaaaa” [si accentuat, observi, nu e sec ca in prima situatie]
=> s-a intamplat ceva; o conditie exista. bagarea pulii se face cu un motiv => baga-mi-as pula.
P.S. nu am mai facut gramatica de prea mult timp. dar din cate imi amintesc, conditionalul optativ nu presupune neaparat o actiune care s-ar face in anumite circumstante ci pur si simplu o dorinta. ce faci cand nu se intampla nimic, dar ti-ai dori efectiv sa iti bagi pula? aia unde mai intra? :-s
November 24th, 2008 at 10:02 pm
Cu disclaimer-ul ca gramatica n-a fost niciodata punctul meu forte si ca ce am de zis este o parere si nimic mai mult:
Conditional-optativ. Mai mult optativ decat conditional, desi de regula expresia aci de fata este folosita in conditiile in care te-ai enervat (de exemplu). asa ca iata si conditia lipsa
) Nu trebuie neaparat sa folosesti ‘daca…atunci’, pt ca e subinteles: ori esti enervat ori te miri…
Era un banc despre ‘cum se mira popoarele lumii’ Probabil ca il stii…zi-mi daca nu:P
November 24th, 2008 at 10:18 pm
ai tu cata gramatica
)
titlul imi sugera alta abordare :-”
eu nu pot sa imi bag decat picioarele .pana la o eventuala operatie
November 24th, 2008 at 10:21 pm
E chiar interesant situatia cand e folosita ca exprimare a mirarii…:) In rest e conditional optativ..exprima o actiune dorita.
November 24th, 2008 at 10:28 pm
Btw, ce primeşte câştigătoru care dă răspunsu corect (eventual io, că am zis prima, orice aş fi zis eu): Premiul Pula de Aur 2008?
De fapt Dumi s-a şmecherit, acum râde în întuneric şi ne lasă pe noi să ne certăm în 10-15 comentarii, până vine ca un zeu şi zice “da, bă, katie are dreptate, logic, muriţi – fraierilor!”.
I’m babblin.
November 24th, 2008 at 10:57 pm
Parerea mea sincera e ca “Baga-mi-as pula!” e o sintagma de sine statatoare, care face exceptie de la regula de baza a conditionalului, avand in vedere sensul din limbajul popular, care denota mirare, si nu altceva. Poate fi sinonimata cu “pfoai, sa-mi trag una!” si “pffffuuuu… tuz grijania ma-tii!” , ca sens logic.
Dupa gandirea mea ar trebui sa fie imperativ, daca e sa o luam dupa sens. Desigur, insa si tovarasa Katie are dreptate pe tarlaua ei, de acolo dilema.
Nu exista un dictionar care sa reglementeze asa ceva, deci o luam logic si facem o exceptie de la regula de baza sau o luam comunist si aia e?
Eh, daca aveam o viata usoara sau daca vorbeam frumos, nu mai aveam dilema asta. Asa-mi trebuie!
))
@Maya: scrie, totusi “corect gramatical”, nu “corect politic”. Urasc notiunea aia!
November 24th, 2008 at 11:11 pm
November 25th, 2008 at 12:06 am
Daca m-ar fi pasionat gramatica and co. poate as fi putut spune ca este un imperativ cu tenta de cond. optativ…sau ceva ce suna ma elevat. E o treaba ciudata cu mai multe expresii de duh din astea…orice incepe cu baga-mi-as… sau luate-ar… dute-n etc. Totusi parca ar fi mai mult dorinte …..aaaa dilemaaa brain goes pufff.
November 25th, 2008 at 12:18 am
Si daca sunt amandoua? Pana la urma daca dorinta respectiva are suficient patos, poate fi un conditional-optativ cu nevoi speciale…adica imperative
)
November 25th, 2008 at 10:53 am
am o nedumerire…..coleg de birou????? am pierdut ceva???
cat despre topic..nu e nici conditionat (l) -decat de gasirea unui loc disponibil de bagat, si nici optativ ca deja se exprima o actiune asupra careia s-a luat o decizie certa.
November 25th, 2008 at 11:08 am
Dumi, cand ajungi la o discutie “elevata” care presupune bagari, luari, sugeri, muiri samd, gramatica nu face nici cat o ceapa degerata. Poti sa injuri in ce mod, timp sau orice altceva vrei, efectul e acelasi.
November 25th, 2008 at 4:37 pm
dupa ce-am citit blogul unui anume individ, prefer “baga-mi-as coiul”.
November 25th, 2008 at 8:05 pm
@Luissiana: M-am angajat, madam
I draw for a living 
) Cam ai dreptate
@vasi: Haha
November 25th, 2008 at 10:46 pm
e conditional cand depinde doar de existenta orificiului in care sa ti-o bagi;
e optativ cand de asta NU depinde reusita la un interviu de angajare sau semnarea contractului cu o casa de discuri;
si e imperativ cand nu ti-ai mai bagat-o de-o vreme buna…
November 25th, 2008 at 11:31 pm
Nu spun ca sunt tare in gramatica, dar mi se pare ca expresia e, de fapt, putin mai complicata…
a baga = verb in indicativ prezent
mi = pronume personal
as = interjectie
pula = subsantiv
nu?
November 26th, 2008 at 12:13 am
Sau poate ca e o varianta modificata regional a perfectului simplu.
November 28th, 2008 at 2:21 am
da…da… lui katie ar trebui sa-i ofer premiul
December 24th, 2008 at 7:59 am
Imi place, e foarte educativ. Si eu am probleme cu conditionalul optativ, il folosesc tot mai des ! Am invatat multe, va mai vizitez !
January 3rd, 2009 at 1:00 pm
mda..’bagami-as pula’..exprima o indarjita dorinta de a-mi baga pula intr-o anumita situatie, rezolvand astfel problema…
nu cred ca e conditional optativ…anywayz…imi bag pula in gramatica bine ca am scapat de ea:D(ca materie)
..dar am dat de dracu cu mate-info afterwards#:-s…bagami-as pula:)):D
January 3rd, 2009 at 1:01 pm
pardon, ‘baga-mi-as’
January 4th, 2009 at 1:07 am
Conditional optativ…dar vai, cata corectudine gramaticala pentru un biet “baga-mi-as pula”…;)
July 17th, 2009 at 5:01 pm
DESPRE CUM SA ITI BAGI PULA CORECT GRAMATICAL IN PIZDA LA FETE SI SA LE LINGI LINDICUL ADICA PIZDA CA ESTE FOARTE BUNA EU AM FACUT SI ESTE FOARTE BINE ASA A SPUS FETELE.
September 13th, 2009 at 6:28 pm
December 27th, 2009 at 2:15 am
bai dumi, cineva a cautat pula in pizda blog, a ajuns la despre cum sa iti bagi pula corect gramatical si apoi la mine pe blog =)) sarmanul om
February 3rd, 2011 at 11:18 pm
bai frate,parerea mea e ca “baga-mi-as pula!” face parte din categoria blestemelor,care,dupa cum bine stim,a aparut la tara ca forma de exprimare. este adevarat ca timpul conditional-optativului este “mi-as baga pula!”, dar de fapt este vorba de alte categorii de exprimare, deci amandoua sunt corect dpdv gramatical, fac parte din registre diferite.
February 4th, 2011 at 12:32 am
Da, deja o bagam la capitolu “interjectii”
)
February 4th, 2011 at 3:29 pm
post scriptum: “baga-mi-as pula” intra in aceeasi categorie larga cu “arza-te-ar focu”,”manca-te-ar viermii”,”muri-ti-ar cioara” etc
June 25th, 2011 at 1:09 pm
O sa mai citesc pagina asta de vreo 4-5 ori si jur ca o sa-mi creasca IQ-u cu inca o cifra
)
Pui de geniu scrie pe mine, ca voi restu deja sunteti niste genii ale gramaticii